BlooMMasters

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Découvrir le concours

Fruit du partenariat entre la Fondation BIAT pour la Jeunesse, et le MIT Enterprise Forum Pan Arab, BlooMMasters est un concours annuel d’entrepreneuriat, qui a été lancé depuis 2017.

Le concours est ouvert du 21 janvier au 03 mars 2019 à trois catégories de candidatures :

Idées : pour les porteurs d’idées qui n’ont pas encore concrétisé leurs projets;
Start-up: pour les start-up en développement;
Entreprises sociales : pour les entreprises développant un projet sociétal.

BlooMMasters récompense les start-ups tunisiennes innovantes avec un prix d’un montant global de 400 milles dinars, un accompagnement de la part d’experts de renom et un accès à un network.

Catégories

La troisième édition de BlooMMasters est ouverte du 21 janvier au 03 mars 2019 à trois catégories de candidatures :

Trois catégories :

  • Idée : pour les porteurs d’idées qui n’ont pas encore concrétisé leurs projets ;
  • Start-up: pour les start-up en développement ;
  • Entreprise Sociale : pour les entreprises développant un projet sociétal.

Critères d’évaluation :

  • La capacité de l’équipe à porter l’idée ou le projet;
  • L’innovation, qu’elle soit ou non technologique;
  • Le potentiel de marché;
  • L’impact sur l’environnement économique et social.

Les inscriptions au concours sont ouvertes du 21 janvier au 03 Mars 2019. L’ensemble du règlement et des modalités de participation à BlooMMasters est disponible ici. Au terme d’un processus de pré-sélection, les demi-finalistes seront connus au début du mois de Avril et les finalistes désignés à la fin au mois de juin 2019.

Le calendrier détaillé du concours peut être consulté ici. Dès l’étape des demi-finales, les entrepreneurs sélectionnés bénéficieront de formations et d’accompagnement par des experts internationaux pour finaliser leurs présentations afin de postuler aux niveaux supérieurs du concours, jusqu’à la finale.

Les prix totaliseront un montant de 400 000 dinars, avec des prix individuels pouvant atteindre 100 000 dinars. 10 lauréats seront désignés qui, outre la gratification financière, bénéficieront d’accompagnements et de coaching.

Avec cette nouvelle initiative qui sera renouvelée chaque année, la Fondation BIAT, appuyée par sa maison fondatrice la BIAT, entend contribuer à un des piliers du développement social et économique du pays et poursuit sa logique auprès de la jeunesse : aide financière, appui logistique et opérationnel, accompagnement dans la durée.

Peuvent concourir toute entreprise ou future entreprise enregistrée en Tunisie, quelle que soit la nationalité du porteur de projet.

Catégorie Idée

Peuvent postuler dans cette catégorie les entrepreneurs en devenir avec des idées innovantes.

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, quel que soit le secteur d’activité
  • Chaque projet doit être porté par une équipe composée d’au moins deux membres
  • Le projet est personnel et ne doit pas être porté par une entreprise établie *
  • Le projet présenté ne doit pas avoir reçu d’aide ou de soutien financier au moment du dépôt de candidature

* Pour recevoir les prix BlooMMasters, les équipes lauréates devront avoir déposé le statut et registre de commerce de leur entreprise, et disposer d’un compte en banque à leur nom, auprès d’une banque tunisienne.

Catégorie Start-up

Peuvent postuler dans cette catégorie les start-ups en développement présentant un projet innovant

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, quel que soit le secteur d’activité :
    • Pour les entreprises technologiques, un prototype, testé avec succès auprès d’utilisateurs finaux, doit être présenté
    • Pour les autres, le projet doit avoir été concrétisé et distribué auprès de clients finaux
  • Les entreprises doivent avoir moins de 8 ans
  • La start-up ne devrait pas avoir lever des fonds de plus de 500 000 dinars
  • Chaque équipe doit être composée d’au moins deux membres
  • La startup devrait être enregistrée en Tunisie

* Afin de vérifier la conformité des statuts des entreprises sélectionnées, ces dernières doivent envoyer leur dossier complet composé d’une copie de la patente, du registre du commerce et du RIB de l’entreprise avant le 30 AVRIL 2019 à l’adresse bloommasters@fondationbiat.org.tn

Catégorie Entreprise Sociale

Peuvent postuler dans cette catégorie les entreprises présentant un projet innovant et ayant un impact sociétal en Tunisie

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, ayant un impact sociétal démontré, quel que soit le secteur d’activité
  • L’impact sociétal peut se rattacher à un ou plusieurs Objectifs du Développement Durable comme défini par les Nations Unis et la communauté internationale
  • Les entreprises doivent avoir moins de 8 ans
  • L’entreprise sociale ne devrait pas avoir lever des fonds de plus de 500 000 dinars
  • Les entreprises peuvent être ou non à but lucratif
  • Chaque équipe doit être composée d’au moins deux membres
  • L’entreprise sociale devrait être enregistrée en Tunisie

*Afin de vérifier la conformité des statuts des entreprises sélectionnées, ces dernières doivent envoyer leur dossier complet composé d’une copie de la patente, du registre du commerce et du RIB de l’entreprise avant le 30 AVRIL 2019 à l’adresse bloommasters@fondationbiat.org.tn

Sélection

La sélection des dossiers se fera en plusieurs étapes, jusqu’à l’annonce des finalistes, le 08 avril 2019. Les dossiers répondant aux critères d’éligibilité, déposés en ligne sur ce site, seront tous examinés par un jury composé d’experts afin de désigner 60 demi-finalistes.

Les critères de sélection du jury porteront sur :

L’Équipe

La composition de l’équipe constitue un aspect essentiel de la note finale. Le jury évaluera l’expérience, la valeur ajoutée et la pertinence de chaque membre de l’équipe.

L’innovation

La créativité et l’amélioration des solutions existantes et / ou par rapport à des concurrents actuels ou comparables. Dans cette définition, l’innovation ne signifie pas nécessairement la technologie.

Le potentiel de croissance

Le projet ne doit pas se limiter à un marché local. De préférence, le projet doit facilement être reproduit au niveau régional, national ou international.

L’impact

Le projet proposé doit avoir un impact positif significatif sur son environnement économique et/ou social.

La première sélection, sur la base de ces critères, s’opérera sur dossier. Les 60 porteurs de projets retenus (20 par catégorie) pour la demi-finale seront connus le 8 Avril 2019 et avertis par mail. Invités à venir suivre une formation pre-bootcamp, à Tunis, du 26 au 28 Avril 2019, ils devront préalablement avoir répondu positivement à cette invitation dans un délai de 48 heures suivant la réception du mail.

La présence à cette formation de Pre-bootcamp est obligatoire.

La formation, assurée par des experts et spécialistes, leur permettra d’affiner la présentation orale de leurs projets au jury, le 28 juin 2019. Le jury déterminera alors une liste de 30 finalistes (10 par catégorie) qui présenteront à nouveau leur projet le 29 juin 2019. Les candidats disposeront de 3 minutes pour leur présentation orale et devront répondre aux questions du jury pendant un laps de temps de 5 minutes. Ces présentations seront accompagnées de supports de type diapositives (au maximum 5) et, le cas échéant, d’un prototype. Chaque jury sera composé de 4 à 5 experts : chefs d’entreprise, investisseurs, acteurs de l’écosystème entrepreneurial. Au terme de cette présentation, 10 lauréats (3 par catégorie et un prix spécial du jury) seront désignés.

Prix

Les 60 équipes demi-finalistes bénéficieront de formation, de soutien, d’opportunités de networking et de visibilité dans les médias. Trois lauréats seront désignés dans chacune des trois catégories, en plus d’un prix spécial du jury. Les 10 équipes lauréates recevront des prix d’un montant de 400 000 dinars :

Catégorie
Idée
Start-up
Entreprise sociale

1ère place
30 000 dinars
100 000 dinars
100 000 dinars

2ème place
20 000 dinars
30 000 dinars
30 000 dinars

3ème place
10 000 dinars
20 000 dinars
20 000 dinars

Prix spécial du jury

40 000 dinars

Les 3 lauréats des 3 catégories participeront à la 13ème édition du MIT Enterprise Forum Arab Startup Competition et seront éligibles au Silicon Valley Program du MIT Enterprise Forum Pan Arab.

BRAVO AUX DEMI FINALISTES 2019 !

Règlement

La Fondation BIAT pour la Jeunesse organise du 21 janvier au 03 mars 2019, en partenariat avec le MIT Enterprise Forum Pan Arab, le concours BlooMMasters qui récompensera des porteurs de projets, start-up et entreprises sociales tunisiennes. Le concours est ouvert à trois catégories de candidatures :

    • Idées : pour les porteurs d’idées qui n’ont pas encore concrétisé leurs projets ;
    • Start-up: pour les start-up en développement ;
    • Entreprises sociales : pour les entreprises développant un projet sociétal.

Nationalité

Peuvent concourir toute entreprise ou future entreprise enregistrée en Tunisie, quelle que soit la nationalité du porteur de projet.

Age

Toute personne peut participer au concours sans restriction ou conditions d’âge. En revanche, pour les mineurs. Des autorisations parentales et/ou administratives pourront être demandées.

Constitution de l’équipe

Chaque équipe doit être composée d’au moins de deux personnes. Toute modification de la composition de l’équipe initialement inscrite doit être communiquée aux organisateurs, pour approbation, à l’adresse suivante : bloommasters@fondationbiat.org.tn Les organisateurs se réservent le droit de refuser les éventuelles modifications.

Frais

La participation au concours est gratuite. Dans le cadre des événements du concours, la Fondation BIAT prend en charge la restauration pour tous les participants demi-finalistes et finalistes et l’hébergement pour ceux résidant en dehors du Grand Tunis. La prise en charge est limitée à deux personnes par projet. Les candidats gardent à leur charge les frais de transport.

Modalités d’inscription

Le candidat doit s’inscrire en ligne sur le site de la Fondation BIAT (www.fondationbiat.org.tn) et compléter son dossier avant le 03 mars 2019 à minuit. Le dossier de candidature peut être rempli en français ou en anglais, au choix des candidats. Une fois enregistré, le dossier n’est plus modifiable. Un projet ne peut prétendre qu’à un seul dossier de candidature. Une même équipe peut présenter plusieurs projets.

Eligibilité à la catégorie « Idées »

Peuvent postuler dans cette catégorie les entrepreneurs en devenir avec des idées innovantes.

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, quel que soit le secteur d’activité
  • L’innovation peut être technologique ou non
  • Chaque projet doit être porté par une équipe composée d’au moins deux membres
  • Le projet est personnel et ne doit pas être porté par une entreprise établie *
  • Le projet présenté ne doit pas avoir reçu d’aide ou de soutien financier au moment du dépôt de candidature

* Pour recevoir les prix BlooMMasters, les équipes lauréates devront avoir déposé le statut et registre de commerce de leur entreprise, et disposer d’un compte en banque à leur nom, auprès d’une banque tunisienne.

Eligibilité à la catégorie « Start-up »

Peuvent postuler dans cette catégorie les start-ups en développement présentant un projet innovant.

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, quel que soit le secteur d’activité :
    • Pour les entreprises technologiques, un prototype, testé avec succès auprès d’utilisateurs finaux, doit être présenté
    • Pour les autres, le projet doit avoir été concrétisé et distribué auprès de clients finaux
  • Les entreprises doivent avoir moins de 8 ans
  • La Start-up sociale ne devrait pas avoir lever des fonds de plus de 500 000 dinars
  • Chaque équipe doit être composée d’au moins deux membres

* Afin de vérifier la conformité des statuts des entreprises sélectionnées, ces dernières doivent envoyer leur dossier complet composé d’une copie de la patente, du registre du commerce et du RIB de l’entreprise avant le 30 AVRIL 2019 à l’adresse bloommasters@fondationbiat.org.tn

Eligibilité à la catégorie « Entreprise sociale »

Peuvent postuler dans cette catégorie les entreprises présentant un projet innovant et ayant un impact sociétal

Critères d’éligibilité :

  • Le projet doit présenter une idée innovante de produit ou de service, ayant un impact sociétal démontré, quel que soit le secteur d’activité
  • L’impact sociétal peut se rattacher à un ou plusieurs Objectifs du Développement Durable comme défini par les Nations Unis et la communauté internationale (pour en savoir plus: www.un.org/sustainabledevelopment/fr/objectifs-de-developpement-durable)
  • Les entreprises doivent avoir moins de 8 ans
  • L’entreprise sociale ne devrait pas avoir lever des fonds de plus de 500 000 dinars
  • Les entreprises peuvent être ou non à but lucratif
  • Chaque équipe doit être composée d’au moins deux membres

* Afin de vérifier la conformité des statuts des entreprises sélectionnées, ces dernières doivent envoyer leur dossier complet composé d’une copie de la patente, du registre du commerce et du RIB de l’entreprise avant le 30 AVRIL 2019 à l’adresse bloommasters@fondationbiat.org.tn

Désignation des 60 demi-finalistes

Le jury composé d’experts examinera sur dossier les projets déposés sur le site BlooMMasters et sélectionnera 60 demi-finalistes (20 par catégorie). Leurs noms seront connus le 8 Avril 2019. Pour chacune de ces catégories, les critères de sélection porteront sur :

  • La capacité de l’équipe à porter l’idée ou le projet ;
  • L’innovation, qu’elle soit ou non technologique ;
  • Le potentiel de marché ;
  • L’impact sur l’environnement économique et social.

La note attribuée par le jury sera composée :

  • À 30 % pour la qualité de l’équipe
  • À 70 % pour la qualité du projet et/ou de l’entreprise et de la présentation

Demi-finale

Les 60 équipes sélectionnées sur dossier par le jury seront averties par mail à compter du 9 Avril 2019. Les entrepreneurs sélectionnés disposeront d’un délai de 48 heures pour répondre à ce mail et participer effectivement à la demi-finale. Passé ce délai, ils perdent le droit de participer à la demi-finale. Les entrepreneurs sélectionnés s’engagent également à fournir tout document requis par les organisateurs du concours dans les délais qui leur seront communiqués pour pouvoir prétendre à participer à la demi-finale. Ils seront invités à suivre une séance de formation obligatoire (pre-bootcamp) leur permettant d’affiner la présentation de leur dossier. Les séances de formation, assurées par des experts et spécialistes, se dérouleront à Tunis du 25 au 27 Avril 2019. Seules deux personnes de chacune des équipes sélectionnées pour la demi-finale pourront assister à la formation.

Toute modification de la composition de l’équipe initialement inscrite doit être communiquée aux organisateurs, pour approbation, à l’adresse suivante : bloommasters@fondationbiat.org.tn Les organisateurs se réservent le droit de refuser les éventuelles modifications.

Les demi-finalistes devront présenter leur projet, lors d’un oral qui se déroulera le 28 juin 2019, à Tunis, devant un jury composé de 4 à 5 experts–chefs d’entreprise, investisseurs, acteurs de l’écosystème entrepreneurial. A partir de la demi-finale, les présentations se feront en langue anglaise.

Les demi-finalistes s’engagent à assister à la cérémonie de remise des prix finaux, le 29 juin 2019 à Tunis.

Finale

Les 30 demi-finalistes désignés par le jury présenteront à nouveau leur projet, oralement, le 29 Juin 2019. Au terme de cette présentation, 10 lauréats (3 par catégorie, et un prix spécial du jury) seront désignés par le jury.

Jury

Chaque jury sera composé de 4 à 5 experts : chefs d’entreprise, investisseurs, acteurs de l’écosystème entrepreneurial.

Format des présentations orales

A partir du stade de la demi-finale, les présentations des projets sont orales. Elles sont accompagnées d’un support écrit, sous la forme de diapositives (5 au maximum) et, éventuellement, d’un prototype. Un ordinateur avec projecteur sera à la disposition des candidats pour présenter leur support écrit. Les candidats disposent de 3 minutes pour présenter et défendre leur projet devant le jury qui dispose, au terme de cette présentation, de 5 minutes pour poser des questions.

Remise des prix aux lauréats

La Fondation BIAT s’engage à mettre tout en œuvre afin que la remise des sommes aux lauréats se déroule dans un délai de 90 jours après la désignation des candidats (29 juin 2019). Ce délai prévisionnel ne constitue pas une garantie et tout retard dans la mise en paiement ne pourra être opposé aux organisateurs du concours. Pour recevoir leur prix, les lauréats auront au préalable enregistré leur société en Tunisie et ouvert un compte bancaire à son nom, auprès d’une banque tunisienne, sur lequel sera versé le montant du prix attribué.

Dispositions diverses

  • La Fondation se réserve le droit de :
    • Modifier le règlement du concours BlooMMasters et, en particulier. Le calendrier du concours et le nombre de candidats sélectionnés pour les différentes phases du concours ;
    • Disqualifier toute participation, à n’importe quelle phase du concours en cas de :
      • Violation du règlement, des critères d’éligibilité ou des lois en vigueur ;
      • Mauvaise conduite ou comportement agressif de la part d’un participant au concours ;
      • Renseignements erronés dans les formulaires et dossiers des participants.
  • Les renseignements personnels concernant les candidats sont recueillis pour les bonnes fins de la participation au concours BlooMMasters. Leur transmission éventuelle à des tiers ne pourra se faire qu’avec le consentement préalable des candidats concernés.
  • Tout dossier incomplet sera éliminé.
  • Dans le cas d’une mauvaise interprétation du règlement, du déroulement ou des résultats du concours, ou de toute autre complication concernant le concours, toute décision prise conjointement par la Fondation BIAT et le MIT Enterprise Forum Pan Arab s’appliquera de plein droit, sans recours possible.
  • La Fondation BIAT et le MIT Enterprise Forum Pan Arab ne sauraient être tenus pour responsables en cas de perte, dommage ou préjudice subi par un candidat dans le cadre de leur participation au concours BlooMMasters.
  • La Fondation BIAT et le MIT Enterprise Forum Pan Arab ne sont en aucun cas responsables du contenu des sites éventuellement accessibles par lien hypertexte depuis le site BlooMMasters (www.fondationbiat.org.tn).

Acceptation du règlement

En s’inscrivant au concours BlooMMasters, tout candidat en accepte l’ensemble du règlement et garantit l’exactitude et la véracité de toutes les informations qu’il fournit.

Litiges

En cas de litige, le tribunal compétent sera celui de Tunis 1.

Bloommasters 2017

Bloommasters 2018

EN FR

Discover BlooMMasters

Fruit of the partnership between the BIAT Foundation for Youth and the MIT Enterprise Pan Arab Forum, BlooMMasters is an annual entrepreneurship competition, which has been launched since 2017.

The competition is open from January the 21th to March 03rd, 2019 to three categories of applications :

Idea : for entrepreneurs carring a business idea and have not yet concretized their projects;
Start-up : for start-ups in development;
Social enterprises : for companies developing a social project.

BlooMMasters rewards innovative Tunisian entrepreneurs with prizes of a total amount of 400 thousand dinars, support from renowned experts and mentors in addition to access to an entrepreneurship network.

TRACKS

BlooMMasters’s Third edition is lunched from January the 21th to March 03rd, 2019 for three tracks of applications :

Three categories :

  • Idea : for entrepreneurs carring business ideas, and who have not yet concretized their projects;
  • Start-up: for start-ups in development;
  • Social Enterprise : for companies developing a social project.

Evaluation criteria :

  • The team’s ability to carry the idea or project;
  • Innovation, whether technological or not;
  • Scalability & market growth;
  • The impact on the economic and social environment.

Applications are open from January 21th to March 3rd, 2019. All rules and conditions of participation at BlooMMasters are available here. Following a pre-selection process, the semi-finalists will be announced at the beginning of April 2019 and the finalists will be announced at the end of June 2019. The detailed contest calendar can be viewed here .

From the semifinals stage, the selected entrepreneurs will benefit from training and support by international experts to finalize their presentations in order to apply to the higher levels of the competition, until the final. The prices will be a total of 400,000 dinars, with individual prices up to 100,000 dinars. 10 laureates will be appointed who, in addition to the financial reward, will benefit from follow up and coaching.

With this new initiative, which will be renewed each year, the Fondation BIAT, supported by its founding house BIAT, intends to contribute to one of the pillars of the country’s social and economic development and pursues its logic with the youth: financial assistance, logistical and operational support and follow up on the long term.

Can compete any company or future company registered in Tunisia, regardless of the nationality of the project holder.

Idea Track

Can apply in this category to be entrepreneurs with innovative ideas.

Eligibility criteria :

  • The project must present an innovative idea of product or service, regardless of the sector of activity :
  • Each project must be supported by a team of at least two members
  • The project is personal and should not be carried by a pre-established company *
  • The submitted project must not have received any help or financial support at the time of the application.

* To receive the BlooMMasters awards, the winning teams must have deposited the status and commercial register of their company, and have a bank account in their name, with a Tunisian bank.

Start-up Track

Can apply in this category start-ups in development presenting an innovative project

Eligibility criteria :

  • The project must present an innovative idea of a product or service, regardless of the sector of activity:
    • For technology companies, a prototype, successfully tested with end-users, must be presented
    • For others, the project must have been concretized and distributed to end customers
  • Companies must be under 8 years old
  • The start-up should have not raised funds more than 500,000 dinars
  • Each team must have at least two members.
  • The startup should be registered in Tunisia

* In order to verify the compliance of the status of the selected companies, they must send their complete file consisting of a copy of the patent, the commercial register and the RIB of the company before 30 APRIL 2019 to : bloommasters@fondationbiat.org.tn

Social Enterprise Track

Can apply in this track companies presenting an innovative project and having a societal impact in Tunisia

Eligibility criteria :

  • The project must present an innovative idea of a product or service, with a demonstrated societal impact, regardless of the sector of activity
  • The societal impact can be linked to one or more Sustainable Development Goals as defined by the United Nations and the international community
  • Companies must be under 8 years old
  • The social enterprise should have not raised more funds than 500,000 dinars
  • Companies may or may not be lucrative
  • Each team must have at least two members
  • The social enterprise should be registered in Tunisia

* In order to verify the compliance of the statutes of the selected companies, the applicants must send their complete file consisting of a copy of the patent, the commercial register and the RIB of the company before 30 APRIL 2019 to : bloommasters@fondationbiat.org.tn

SELECTION

The application selection will be done in several stages, until the announcement of the finalists, on April 08th, 2019. The applications meeting the eligibility criteria, deposited online on this site, will all be examined by a jury composed of experts to designate 60 semi-finalists teams.

The selection criteria of the jury will focus on:

The Team

The composition of the team is an essential aspect of the final score. The jury will evaluate the experience, added value and relevance of each member of the team.

 Innovation

Creativity and improvement of existing solutions and / or compared to current or comparable competitors. In this definition, innovation does not necessarily mean technology.

Scalability

The project should not be limited to a local market. Preferably, the project should be easily replicated at regional, national or international level.

 The Impact

The proposed project must have a significant positive impact on its economic and / or social environment.

The first selection, based on these criteria, will be on file. The 60 selected teams (20 per category) for the semifinal will be announced on April 8, 2019 and notified by email. Invited to attend a pre-bootcamp training, in Tunis, from 26 to 28 April 2019, they must first have responded positively to this invitation within 48 hours of receiving the email.

Attendance at this pre-bootcamp training is mandatory.

The training, provided by experts and specialists, will enable them to refine the oral presentation of their projects to the jury on June 28, 2019. The jury will then determine a list of 30 finalists (10 per category) who will present their projects again on June 29, 2019. Candidates will have 3 minutes for their oral presentation and will have to answer the questions of the jury for a period of 5 minutes. These presentations will be accompanied by slides (5 at max ) and, if necessary, a prototype. Each jury will be composed of 4 to 5 experts: entrepreneurs, investors, actors in the entrepreneurial ecosystem. At the end of this presentation, 10 laureates (3 per category and a special jury prize) will be chosen.

Price

The 60 semi-finalist teams will benefit from training, support, networking opportunities and Media visibility. Three winners will be nominated in each category, besides a Special prize of the jury will be announced. The 10 winning teams will receive prizes of 400,000 dinars :

Category
Idea
Start-up
Social Entreprise

1st place
30 000 dinars
100 000 dinars
100 000 dinars

2nd place
20 000 dinars
30 000 dinars
30 000 dinars

3rd place
10 000 dinars
20 000 dinars
20 000 dinars

Special prize of the jury 

40 000 dinars

The 3 winners of the 3 categories will participate in the 13th edition of the MIT Enterprise Forum Arab Startup Competition and will be eligible for the Silicon Valley Program of the MIT Enterprise Forum Pan Arab.

CONGRATULATIONS TO HALF FINALISTS 2019!

Regulation

The Fondation BIAT organizes from January the 21th to March 03rd, 2019, in partnership with the MIT Enterprise Pan Arab Forum, the BlooMMasters competition, which will reward Tunisian project, start-up and social enterprises. The competition is open to three tracks of applications :

    • Idea : for entrepreneurs carring a business idea and have not yet concretized their projects;
    • Start-up: for start-ups in development;
    • Social enterprises : for companies developing a social project.

Nationality

Can compete any company or to be company registered in Tunisia, regardless of the nationality of the project holder.

Age

Anyone can enter the contest without restriction or age requirements. On the other hand, for minors, Parental and / or administrative authorizations may be requested.

Constitution of the team

Each team must be composed of at least two people. Any modification of the composition of the team initially registered must be communicated to the organizers, for approval, at the following address : bloommasters@fondationbiat.org.tn The organizers reserve the right to refuse any potential modifications.

Fees

The participation in the contest is free. As part of the contest’s events, Fondation BIAT will take care of catering for all semifinalist and finalist participants and accommodation for those residing outside Greater Tunis. Support is limited to two people per project. Candidates are responsible for transportation costs.

Registration details

The candidate must register online on the website of the Fondation BIAT (www.fondationbiat.org.tn) and submit his application before 03rd March 2019 at midnight. The application file can be completed in French or English, at the candidate’s choice. Once saved, the file is no longer editable. A project can only claim one application file. The same team can present several projects.

Eligibility for the “Ideas” track

Can apply in this category entrepreneurs in the making with innovative ideas.

Eligibility criteria :

  • The project must present an innovative idea of product or service, regardless of the sector of activity
  • Innovation can be technological or not
  • Each project must be supported by a team of at least two members
  • The project is personal and should not be carried by an established company *
  • The submitted project must not have received any help or financial support at the time of application

* To receive the BlooMMasters awards, the winning teams must have deposited the status and commercial register of their company, and have a bank account in their name, with a Tunisian bank. 

Eligibility for the “Start-up” track

Can compete under this track, start-ups in development presenting an innovative project.

Eligibility Criteria :

  • The project must present an innovative idea of a product or service, regardless of the sector of activity:
    • For technology companies, a prototype, successfully tested with end-users, must be presented
    • For others, the project must have been concretized and distributed to end customers
  • Companies must be under 8 years old
  • The start-up should not have raised funds more than 500,000 dinars
  • Each team must have at least two members

* In order to verify the compliance of the statutes of the selected companies, they must send their complete file consisting of a copy of the patent, the commercial register and the RIB of the company before 30 APRIL 2019 to : bloommasters@fondationbiat.org.tn

Eligibility for the “Social Enterprise” track

Can apply in this track companies presenting an innovative project and having a societal impact

Eligibility criteria :

  • The project must present an innovative idea of a product or service, with a demonstrated societal impact, regardless of the sector of activity
  • The social impact can be linked to one or more Sustainable Development Goals as defined by the United Nations and the international community (for more information : www.un.org/sustainabledevelopment/en/objectives-de-development-sustainable)
  • Companies must be under 8 years old
  • The social enterprise should not have raised funds more than 500,000 dinars
  • Companies may or may not be lucrative
  • Each team must have at least two members

* In order to verify the compliance of the statutes of the selected companies, they must send their complete file consisting of a copy of the patent, the commercial register and the RIB of the company before 30 APRIL 2019 to bloommasters@fondationbiat.org.tn

Designation of the 60 semi-finalists:

The jury of experts will review the projects submitted on the BlooMMasters website and select 60 semi-finalists (20 per track). Their names will be announced on April 8, 2019.

For each of these tracks, the selection criteria will cover:

  • The ability of the team to carry the idea or project;
  • Innovation, whether technological or not;
  • Scalability
  • The impact on the economic and social environment.

The grade awarded by the jury will be composed of:

  • 30 % for the quality of the team.
  • 70 % for the quality of the project and / or the company and the presentation.

Semi final

The 60 teams selected on file by the jury will be notified by email from 9 April 2019. The selected entrepreneurs will have a period of 48 hours to respond to this email and participate effectively in the semifinal. After this period, they lose the right to participate in the semi-final. The selected entrepreneurs also commit to provide any document required by the contest organizers within the time limit that will be communicated to them in order to be eligible to participate in the semi-final. They will be invited to attend a mandatory training session (pre-bootcamp) allowing them to refine the presentation of their file. The training sessions, conducted by experts and specialists, will take place in Tunis from April 25th to 27th, 2019. Only two people from each of the selected teams for the semifinal will be able to attend the training. Any modification in the composition of the initially registered team must be communicated to the organizers, for approval, at the following address: bloommasters@fondationbiat.org.tn The organizers reserve the right to refuse any potential modifications.

The semi-finalists will present their project, during an oral presentation that will take place on June 28th, 2019, in Tunis, in front of a jury composed of 4 to 5 experts-entrepreneurs, investors, actors in the entrepreneurial ecosystem. Starting the semifinal, the presentations will be done in English. The semi-finalists commit to attend the awards ceremony, June 29th, 2019 in Tunis.

Les demi-finalistes devront présenter leur projet, lors d’un oral qui se déroulera le 28 juin 2019, à Tunis, devant un jury composé de 4 à 5 experts–chefs d’entreprise, investisseurs, acteurs de l’écosystème entrepreneurial. A partir de la demi-finale, les présentations se feront en langue anglaise.

Les demi-finalistes s’engagent à assister à la cérémonie de remise des prix finaux, le 29 juin 2019 à Tunis.

Final

The 30 semi-finalists nominated by the jury will again have their project, orally, on June 29th, 2019. At the end of this presentation, 10 laureates (3 per category, and a special jury prize) will be chosen by the jury.

Jury

Each jury will be composed of 4 to 5 experts: entrepreneurs, investors, actors in the entrepreneurial ecosystem.

Format of the oral presentations

Starting the semifinal stage, the presentations of the projects are oral. They are accompanied by a written support, in the form of slides (5 at max) and possibly a prototype. A computer with a projector will be available to the candidates to present their written support. Candidates have 3 minutes to present and defend their project before the jury which has, at the end of this presentation, 5 minutes to ask questions.

Winners Award ceremony

The Fondation BIAT commits to implement every effort to ensure that the prize money is delivered to the winners within 90 days of the nomination of the candidates (29 June 2019). This estimated time does not constitute a guarantee and any delay in the payment can’t be held against the contest organizers. To receive their prize, the winners will first have had registered their company in Tunisia and opened a bank account in their name, in a Tunisian bank, on which the awarded prize amount will be transferred.

Various Dispositions

  • The Fondation BIAT reserves the right to :
    • Amend the rules of the BlooMMasters contest and, in particular the competition calendar and the number of candidates selected for the different phases of the competition;
    • Disqualify any participation, at any phase of the contest in case of:
      • Violation of the regulations, eligibility criteria or laws in force;
      • Any misconduct or aggressive behavior on the part of a contest participant;
      • False informations in participants forms and files.
  • Personal information about the nominees is collected for the good purpose of participating in the BlooMMasters Contest. Their possible transmission to third parties can only be done with the prior consent of the concerned candidates.
  • All incomplete application will be eliminated.
  • In case of a misinterpretation of the contest rules, proceedings or results, or any other complication regarding the contest, any decision taken jointly by the BIAT Foundation and the MIT Enterprise Forum Pan Arab will apply as of right without recourse.
  • The Fondation BIAT and MIT Enterprise Forum Pan Arab cannot be held responsible for any loss, damage or injury suffered by a candidate in connection with their participation in the BlooMMasters Contest.
  • The Fondation BIAT and the Pan Arab MIT Enterprise Forum are in no way responsible for the content of sites that may be accessed by hyperlink from the Fondation Biat website(www.fondationbiat.org.tn).

Acceptance of the regulation

By entering the BlooMMasters Contest, any contestant accepts all of the rules and guarantees the accuracy and trueness of all informations provided.

Disputes

In case of dispute, the competent court will be that of Tunis 1.

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